Image-voorblad.jpg

Opdracht

YoungCapital is voortdurend bezig met het zoeken naar nieuwe manieren om werkzoekenden bij een werkgever binnen te krijgen. Hierdoor is YoungCapital erg gefocust op het oplossen van problemen waar werkgevers en werkzoekenden tegenaan lopen. YoungCapital merkte dat er een probleem zit in de huidige digitale sign-up flow. Veel werkzoekenden haken af tijdens het daadwerkelijke sign-up proces. Ze lopen blijkbaar tegen iets aan binnen dit proces waardoor zij hun sign-up niet afmaken. Veel werkzoekenden zullen zich als gevolg van dit probleem bij andere bedrijven aanmelden om in contact te komen bij werkgevers. Het is daarom ook van financieel belang voor YoungCapital om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.

 
Schermafbeelding 2018-12-13 om 14.04.07.png

Onderzoek

Omdat de oorzaak van het probleem nog niet bekend was, begon ik dit project met een groot onderzoek. Ik heb de doelgroep van YoungCapital op verschillende manieren betrokken tijdens het onderzoek. Ik heb door middel van een grote enquête, benchmarking, interview sessies en een gebruikerstest (afbeelding links) veel informatie bemachtigd over de verschillende oorzaken achter het probleem. Uiteindelijk had ik na afloop van het onderzoek een lijst van gebruikersbehoeften, waar de huidige digitale sign-up flow niet aan voldeed. Ik heb op basis van het onderzoek en een doelgroep analyse persona’s opgesteld waar ik de gebruikersbehoeften in heb verwerkt. Door de persona’s kon ik makkelijkere de kennis vanuit het onderzoek verwerking in het concept.

 

Concept- en ontwerpfase

Op basis van de conclusies uit het onderzoek ben ik de conceptfase begonnen met brainstorm en card sorting sessies. De resultaten van deze sessies heb ik vervolgens geprioriteerd tot functionele specificaties en content requirements. Ik besloot om een kleine iteratie ronde toe te voegen in de conceptfase om zo in een korte tijd vele ideeën uit te kunnen werken tot een concreet en uitgedacht concept. Ik heb door middel van schetsen, wireflows en customer journey mapping de optimale gebruikersflow bepaald, die ik vervolgens heb uitgewerkt tot een high fidelity prototype. Ik heb dit prototype getest met de doelgroep van YoungCapital, waaruit bleek dat alle problemen verholpen waren en gebruikersbehoeften vervuld zijn.

IMG_6938.JPG
Wireflow.jpg
CJM.jpg
 

Het eindresultaat

Vanwege gebrek aan development resources werd mij gevraagd om zo dicht mogelijk bij de huisstijl van YoungCapital te blijven. Dit zorgde voor een extra uitdaging. Uiteindelijk kon ik het aantal stappen en kliks binnen de sign-up flow behoorlijk terugbrengen, wat de userflow en gebruikerservaring verbeterde. Enkele screenshots uit het prototype zijn rechts en hieronder te zien.

01.+Homepage.jpg
02.+Vacature+overzicht.jpg
07.+Solliciteren+3.jpg